Veel mensen willen afvallen, maar velen zijn na de zoveelste poging alweer gestopt. Onderzoek laat zien dat 97% van de afvallers weer terugvalt in oude gewoontes. Afvallen volhouden is namelijk moeilijk en complex. Als stress en burn-out coach help ik mensen ook met gezond eten en op gewicht blijven. Dit is belangrijk om de juiste voedingstoffen binnen te krijgen, maar ook omdat op gewicht wilt blijven zodat je daar geen zorgen over hoeft te maken.

Maar hoe komt dat nu eigenlijk? Onvoldoende wilskracht? Of is er wat anders aan de hand? Ik kan je alvast verklappen, wilskracht is belangrijk maar er zijn veel meer factoren die een rol spelen bij het volhouden. Ik zeg ook altijd: ‘wilskracht is overrated’. In dit artikel lees je praktische en bewezen tips gericht op afvallen en volhouden.

Wilskracht is overrated.

Afvallen en burn-out

Als stress en burn-out coach help ik mensen ook met gezond eten en op gewicht blijven. Dit is een belangrijk onderdeel van het coachingstraject om de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen, maar ook omdat overgewicht inloed kan hebben op je zelfbeeld, wat tijdens een burn-out als

Update 5-1-2020

Afvallen is makkelijk. Volhouden niet.

Afvallen is eenvoudig. Je download een app zoals bijvoorbeeld Virtuagym Food of MyFitnessPal. In de app geef je lengte, gewicht, leeftijd, doel, per wanneer en hoe actief je bent. De app vertelt vervolgens hoeveel calorieën je op een dag mag eten om dat doel te behalen. Dagelijks houd je je aan deze calorie restrictie. Je bent aan het afvallen. Houd dit vol voor de gekozen periode en je komt op je gewenste gewicht. That’s it.

Het probleem hierbij is natuurlijk het volhouden. Iedereen kan afvallen, maar volhouden dat is een vak apart.

Iedereen kan afvallen, maar volhouden dat is een vak apart.

Wilskracht niet het belangrijkste

Uiteraard heb je wel wilskracht nodig om gewoontes om te buigen, alleen is wilskracht niet de primaire krachtbron om vol te houden. Er zijn veel andere factoren en vaardigheden die het succes beïnvloeden. Wilskracht is belangrijk maar niemand redt het op wilskracht alleen.

Afvallen volhouden: 10 bewezen tips!

Er zijn heel veel factoren die het volhouden beïnvloeden. Wij bepreken de belangrijkste die wij ook met onze klanten bespreken.

Tip 1: Zorg dat je een plan hebt en maak deze SMART

Je weet misschien wel hoeveel je wilt afvallen, maar je hebt geen concreet plan. Maak het SMART. Voorbeeld: ik wil 10 kg afgevallen zijn per 1 juli 2020. Om dit te bereiken ga ik 2 x per week sporten, direct na werktijd, samen met vriendin Jannette. Ik ga elke woensdag en zaterdag lopend naar de supermarkt, eet ik max 2 x per week chocolade en bij het uit eten gaan neem ik geen toetje maar thee. Bovendien eet ik geen chips bij Netflix voor minimaal 4 dagen in de week. Ik weeg mijzelf elke 4 weken en stel mijn caloriebehoefte bij wanneer ik niet op schema lig.

Fail to plan is a plan to fail

Tip 2: Zorg dat je duidelijk hebt wat het gewenste resultaat is

Je wilt 10kg afvallen, maar welk (emotioneel) resultaat geeft dit jou? Bijvoorbeeld: je wilt je sexy voelen, meer zelfvertrouwen hebben of de energie hebben om met je kinderen te spelen. Het is voor iedereen anders, maar ontdek bij welk eindresultaat jij een (positieve) emotie bij voelt. Want emotie betekent in het Latijn “emovere” wat betekent “energie in beweging”. Emotie is daarom je brandstof. Uiteindelijk heeft niemand zin in afvallen (= letten op je eten), maar zoekt wel het resultaat wat dat geeft. Visualiseer dat resultaat.

Tip 3: Beweeg minstens 30 minuten per dag matig intensief

Naast de vele gezondheidsvoordelen zorgt voldoende beweging – minstens een half uur per dag – voor meer wilskracht. Wilskracht heb je nodig om afleidingen te weerstaan. Bijkomend voordeel: je voelt je ook beter. Met matig intensief bedoelen we dat je hartslag iets omhoog gaat zonder dat je per se gaat transpireren. Door stevig door te fietsen of wandelen.

Tip 4: Stop met multitasken als het om eten gaat

Onderzoek heeft laten zien dat je door multitasken minder bewuste keuzes maakt. Daarbij zorgt multitasken ervoor dat je hersenen een minder goed signaal binnenkrijgen wanneer je voldoende hebt gegeten. Dus stop met telefoneren als je boodschappen doet, eten tijdens het Netflixen of snoepen als je achter je laptop zit.

Tip 5: Zorg voor voldoende slaap

Je kunt nog zo gemotiveerd zijn, maar chronisch slaapgebrek zorgt bij iedereen voor minder wilskracht. Hoeveel uren slaap je nodig hebt is voor iedereen anders, maar gemiddels is dit tussen de zes en negen uur. Afvallen volhouden gaat net wat makkelijker als je goed geslapen hebt. Download de gratis checklist: 38 tips om beter te slapen.

Tip 6: Manage je stress

Een verhoogd stressniveau kan keuzes maken ook negatief beïnvloeden. Stress is niet per se slecht, het is functioneel tenzij het je belemmert. Probeer stress niet te verwijderen maar probeer stress te minderen en ga ook vaker spelen en stress verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Tip 7: Verminder alcohol

Alcohol vermindert je wilskracht en motivatie. Zo zorgt alcohol bij feestjes dat het lastiger is om die bitterballen te laten staan. En dat je de dag erna zin hebt in iets vets en zouts. Je hoeft niet direct helemaal te stoppen, maar ontdek wat voor jou mogelijk is, bv een extra alcoholvrije avond in de week of 2 biertjes minder bij een verjaardag. Wat voor jou werkt.

Tip 8: Betrek je omgeving en partner

Een vaak onderschat punt, maar je omgeving is belangrijk bij het afvallen. Bijvoorbeeld wat niet helpt: een partner die je niet steunt met afvallen, eten dat continu in beeld is, snoep wat op tafel staat, familieleden die voor je neus eten. Het is fijn als je partner, familie of vrienden je steunen met afvallen. En richt je omgeving zo in dat je niet in de verleiding komt om (over)te eten, snoepen of drinken.

Tip 9: Eerder afgevallen? Ontdek wat wel en niet werkte

De meeste mensen zijn in het verleden al eens afvallen. Ontdek wat toen voor je werkte en wat niet. Doe vervolgens meer van wat werkte en stop met wat niet werkte.

Tip 10: Het beste dieet is het dieet dat je kunt volhouden

Er zijn veel diëten, maar het beste dieet is wat jij kunt volhouden.

Bonus tip: Stop met het perfect te willen doen

Probeer het afvallen niet perfect te willen doen. Het streven naar perfectionisme werkt juist averechts. Want de lat te hoog leggen voor jezelf geeft stress. En wat stress doet heb je hierboven al gelezen. Fouten maken mag. Leer hiervan en ga door. Meer over perfectionisme en hoe je er mee kunt stoppen lees je hier.

Afvallen en burn-out

Als stress en burn-out coach help ik sommige mensen ook met gezond eten en op gewicht te blijven. Dit is een belangrijk om de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen voor herstel van burn-out, maar ook omdat je in de burn-out een verlaagd zelfbeeld hebt en dan niet druk wilt maken over je gewicht. Goed eten geeft controle en daarmee rust.

Samenvatting

  • 97% van alle voornemens faalt
  • Afvallen is moeilijk en complex
  • Er komt veel meer bij kijken dan alleen wilskracht
  • 10 tips om het afvallen vol te houden
    • Tip 1: Zorg dat je een plan hebt en maak deze SMART
    • Tip 2: Zorg dat je duidelijk hebt wat het gewenste resultaat is
    • Tip 3: Beweeg minstens 30 minuten per dag matig intensief
    • Tip 4: Stop met multitasken als het om eten gaat
    • Tip 5: Zorg voor voldoende slaap. Download de checklist beter slapen.
    • Tip 6: Manage je stress
    • Tip 7: Verminder alcohol
    • Tip 8: Betrek je omgeving en partner
    • Tip 9: Eerder afgevallen? Ontdek wat wel en niet werkte
    • Tip 10: Het beste dieet is het dieet dat je kunt volhouden
    • Bonus tip: stop met het perfect te willen doen

Heel veel succes met het volhouden! Heb jij vragen of tips die je met andere lezers wilt delen zet het dan in de comments.

Hulp nodig bij het afvallen volhouden?

Heb jij hulp nodig om het afvallen vol te houden? Mijn aanpak kun je hier lezen of vraag een gratis (online) gratis intakegesprek aan. Of stuur een berichtje via het contactformulier. Dan krijg je gelijk persoonlijk advies zonder dat je ergens aan vast zit.

Heb je stress of burn-out klachten?

Als ervaren stress & burn-out coach kan ik je helpen. In drie fases van herstel krijg je weer grip op je leven en ga je weer voelen dat je leeft. Je krijgt je levenslust terug. Ook kan dit preventief zijn. Dit klinkt misschien spannend, daarom bied ik altijd een gratis kennismakingsgesprek aan. Geheel vrijblijvend. Bekijk de mogelijkheden tot burn-out coaching.